Digital Marketing Manager – Plantagen

Plantagen (Plantasjen) är det ledande detaljhandelsföretaget inom trädgårdshandel i Norden med över 136 butiker i Sverige, Norge och Finland. I allt från små innerstadsformat till stora trädgårdscentra på 8000m2 bedriver företaget försäljning av plantor och tillbehör såväl som kompletterande trädgårdsprodukter såsom utrustning, möbler, matlagning etc. Plantagen vill göra livet med växter enkelt och lättillgängligt för alla människor och bidra till ett rikare liv med gröna fingrar.  

2020 har varit, och är fortfarande en tid för förändring och Plantagen sår nya frön för att växla upp och bli ännu bättre. Plantagen vill växa sitt varumärke och för att accelerera denna tillväxt gör de nu en storsatsning på att utveckla den digitala kundresan. Kundsegmentering, varumärkesplattform och kommunikationsstrategi kommer bli centrala delar i den planerade strategin framöver och således söker de nu efter en Digital Marketing Manager för att med framgång driva denna förändringsresa och skapa en inspirerande kundupplevelse i de digitala kanalerna såväl som de fysiska.

Erfarenhet & kompetens

    • Mycket gedigen erfarenhet och intresse för det digitala kundmötet
    • Bakgrund från detaljhandel / FMCG, starka varumärken med ett tydligt koncepttänk
    • Erfarenhet från fysisk handel i kombination med digital handel
    • Gedigen kunskap inom det digitala medielandskapet
    • Minst 3–5 års erfarenhet av ledarskapsroller
    • Minst fem års dokumenterad erfarenhet av arbete inom Digital Marknadsföring
    • Erfarenhet av kravställning gentemot reklambyråer, digitala leverantörer och mediebyråer
    • Kunskap inom relevanta verktyg/plattformar
    • Erfarenhet från att självständigt arbeta fram en marknadsbudget/uppföljning/rapportering
    • Förståelse från e-handel
    • Vana att arbeta med kundsegmentering och värdeargumentation

Personlighet & ledarskap

  • Erfarenhet av ledarskap samt från förändringsledning och kompetensutveckling
  • Trivs i ett högt tempo och gillar hög förändringstakt
  • Förmåga att strukturera och organisera
  • God förändringsledare med förmåga att bygga team och coacha/entusiasmera/engagera
  • Prestigelös, kundorienterad, affärs- och business case driven
  • God balans mellan strategisk läggning och pragmatisk driv
  • Pålitlig, ihärdig, självgående och initiativrik
  • Vana att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv
  • Utvecklingsorienterad, nytänkande och har förmåga att ta ett både kort- och långsiktigt perspektiv på Plantagens utveckling
  • Förändringsbenägen och vågar utmana etablerade rutiner och arbetssätt

 

Ansvarsområden & målsättningar

    • Strategiskt och operativt driva och utveckla den digital kundresan
    • Ansvar för att skapa delbart innehåll och säkra distribution av dessa I passande kanal, såväl copy som rörligt och bild
    • Säkra genomförande av planerade kampanjer i alla digitala kanaler
    • Ansvar för arbetet med Performance Marketing, inom teamet och med partners
    • Säkra analyser på Google Analytics-data för trender och lärdomar av digitala medieinvesteringar
    • Ansvara för rapportering om kampanjernas ROI & KPI, tillsammans med teamet och med partners
    • Skapa en kundupplevelse som är ”best in class” på marknaden

VILL DU HA MER INFORMATION?

Vi ser fram emot att svara på dina frågor. Vänligen kontakta:

Alma Pedersen 
alma.pedersen@dmatch.se
+46 79 076 23 37

VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN

POLICY ON HANDLING OF INFORMATION

As a recruitment and staffing company, we collect information and data about you as a candidate. We handle all information and data in a safe and secure way to protect your integrity. Our working processes and IT-support systems are developed to comply with and strictly follow the requirements of the General Data Protection Regulation (GDPR). Please read more in Dmatch Privacy Policy.