Dmatch möter Helena Samsioe

Hon kallas Drönardrottningen och ger organisationer som FN vingar. Helena Samsioe är grundare och VD för Globhe; världens största plattform för drönare. Bolaget har drygt 5400 drönarpiloter som flyger giguppdrag med sina drönare i 102 länder.

Helena har en bakgrund som managementkonsult med fokus på mobila applikationer inom hälso- och sjukvård. Hon har bland annat arbetat i USA och östra Afrika. Passionen för drönare var först ett fritidsintresse, men med tiden kom hon att inse hur drönare kan man samla in stora mängder data ganska fort. Hon bestämde sig att kombinera sitt hobbyflygande och yrkesliv och grundade Globhe. Bolaget erbjuder kunder ”bilddata on-demand”. Jämfört med Google Maps bilder, som ibland kan vara upp till två år gamla och missa nya samhällen som vuxit fram eller naturkatastrofer som skett, ger dessa en uppdaterad verklighetsbild av svåråtkomliga områden. Drönarbilder är även mer högupplösta vilket innebär att man kan zooma in 50–100 ggr mer och därmed få med detaljer som satelliter missar.

Pandemin var bitvis utmanande. Projekt inom innovation har inte varit prioriterade hos kunder. Från att verkligen ha varit på frammarsch så pausades drönarbranschen lite, bland annat blev ett avgörande regelverk från EU ett år försenat. Globhe fick därmed ett år på sig att fokusera på att utveckla plattformen och bygga team. Det visade sig vara värdefull tid då de nu har mer att göra än någonsin tidigare.

Vad tycker du generellt är viktigt vid en rekrytering?

Många bitar ska klaffa. Såklart krävs vissa typer av erfarenheter för en viss kompetens, men i slutändan kommer man ofta ner till personligheten. Jag söker någon som är driven, motiverad och engagerad. Någon som vill göra det där lilla extra. Det gör den stora skillnaden. Finns viljan att lära så kan man även anamma kompetenser som man inte hade från början.

Har du någon specialfråga du brukar ställa till en kandidat?

Generellt brukar jag försöka få intervjun till ett samtal istället för en typisk intervju – under ett samtal får man ofta svaren lite indirekt men på ett mer genuint sätt.

Jag fokuserar på hur man tacklar utmaningar och snabba förändringar. Det som ofta präglar ett snabbväxande techföretag.

Är man bekväm med det och vågar man driva saker framåt. Alla personligheter trivs inte i vår miljö.

Jag söker en ganska orädd person som pushar framåt och är med och driver förändringen. 

Utöver kompetens vad söker du hos en kandidat?

Personlighet, drivkraft och oräddhet. Jag söker också ”team players”; personer som kan samarbeta och som har förmågan att lyfta teamet när det behövs. Vi är ett mindre bolag på 15 personer.

 Det är viktigt att man blir en del av helheten och inte bara kommer in för att göra en specifik uppgift. 

Vi har sedan start haft ambitionen att vara ett globalt bolag. Vi är 9 nationaliteter i teamet samt har drönarpiloter i 102 länder. Pandemin har gjort möjligheterna att jobba digitalt och globalt ännu bättre. Det underlättar såklart möjligheterna att få in olika typer av kompetenser. Vi arbetar så pass nischat att det inte alltid är så att rätt kompetens finns just i Sverige. Då får man tappa in på nya marknader.

Vad letar du efter hos en rekryteringspartner?

Jag letar efter en förståelse för oss som bolag. En rekryteringspartner ska agera som vår förlängda arm och talesperson.

Rekrytering tar mycket tid, energi och kraft från verksamheten. Man kanske inte har den kunskap inhouse som krävs för rekrytering men oftast så handlar det om tid. Vi har glädjen att ha personer som spontant ansöker till oss utan att en annons ligger ute.

Har man en viss kompetens, vill göra världen bättre och arbeta med drönare så är vi en tilltalande arbetsplats.

Vi samlar dessa ansökningar i en databas och flera har faktiskt lett till anställning.

Vad har du lärt dig med tiden inom rekrytering? Har du några do´s and don´ts?

Skynda inte på. En felrekrytering kostar mycket tid, energi och resurser. Att hitta rätt kandidat är så värdefullt. I ett litet bolag blir varje person som kommer ombord en väldigt stor del av företaget.

Diversifierade team arbetar bättre. Försök ha en mix av nationaliteter, kompetenser, kön o.s.v. Det är fortfarande en utmaning inom drönarbranschen. Samtidigt finns också andra positioner på vårt bolag som inte är direkt drönarrelaterade, till exempel programmering, marknadsföring och sälj.

Man kan vara intresserad av teknik på olika sätt.

Det är otroligt viktigt hur techbolag profilerar sig. Hur formulerar vi våra annonser, vad har vi för bilder på hemsidan, hur genomför vi våra intervjuer. Bredda bilden av vad teknik är. Gör man det får man en bredare bas som söker.

Många gånger märker vi att kvinnor är mer intresserade av vilket värde tekniken skapar snarare än exakt vilken teknik som finns bakom en propeller.

Text: Anna Forsberg 

Baserat på Helenas input och reflektioner vill vi lyfta fram viktiga delar av rekryteringsprocessen som kan lösa dessa utmaningar:

Aktivt arbete med att utvidga nätverk: för att att nå ut till en bredd av kandidater använder vi oss på Dmatch av en mängd kanaler som vi hela tiden utökar och förfinar. Vi har exempelvis startat upp nätverket WTEQ som vänder sig mot kvinnor inom Techsektorn och på så sätt utökat vår kandidatdatabas med ytterligare meriterade kvinnor.

 

Second Opinion;  utformning kan se olika ut med innehåll som tester, bakgrundskontroll, djupintervju och eventuelt caselösning.

POLICY ON HANDLING OF INFORMATION

As a recruitment and staffing company, we collect information and data about you as a candidate. We handle all information and data in a safe and secure way to protect your integrity. Our working processes and IT-support systems are developed to comply with and strictly follow the requirements of the General Data Protection Regulation (GDPR). Please read more in Dmatch Privacy Policy.